Sunday 15 December 2013

CAP bantah draf DAP Pulau Pinang?


Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) mendesak kerajaan DAP Pulau Pinang mengkaji semula Draf Rancangan Kawasan Khas (RRK) Bukit Bendera yang dilancarkan pada 14 November lalu.

Ini kerana beberapa cadangan dikemukakan di dalam draf tersebut bertujuan menggalakkan pelancongan dan memajukan kemudahan di situ, sekali gus akan menggugat ketenteraman dan kedamaian kawasan simpanan semula jadi serta ekologinya.

Presiden CAP, SM Mohamed Idris berkata, beberapa projek yang dicadangkan RKK, antaranya pembinaan dua hotel dengan kapasiti 100 bilik, zoo mini, taman burung, sistem kereta kabel dan kafe.

"Draf RKK dilancarkan Ketua Menteri, Lim Guan Eng telah dipamerkan kepada orang ramai di Stesen Bawah Perbadanan Bukit Bendera dan Kompleks Tun Razak (Komtar) dari 14 November sehingga 11 Disember lalu.

"CAP melihat banyak keburukan terhadap draf RKK itu kerana boleh mendatangkan kesan yang serius terhadap ekologi dan kawasan tadahan air Bukit Bendera," katanya dalam sidang akhbar di pejabatnya di sini hari ini.

Tambah beliau, visi RRK yang banyak menyentuh soal pemuliharaan alam dan ekologi dilihat bercanggah kerana draf itu membuka jalan ke arah projek komersial yang mana aktiviti pelancongan menggunakan banyak sumber, sekali gus menghasilkan sisa berlebihan.

Jelasnya, CAP berpendapat perlu ada batasan dari aspek pembangunan dan kehadiran pengunjung kerana statistik kedatangan pelancong ke pusat peranginan itu menunjukkan peningkatan dari setahun ke setahun iaitu 8,000 hingga 10,000 orang sehari pada waktu puncak.

"CAP juga berpendapat pembinaan kereta kabel juga tidak diperlukan di kawasan tersebut kerana kerajaan telah berbelanja hampir RM7.3 juta untuk pembinaan kereta api, selain terdapat laluan jip dari kaki bukit ke puncak.

"Kami membantah cadangan itu kerana akan mengangkut lebih ramai pengunjung dan mengakibatkan berlaku perubahan drastik dalam persekitaran semula jadi bukit tersebut," ujarnya.

Menurutnya, CAP juga meminta agar pertanian organik di kawasan berkenaan dibataskan bagi mengelak berlaku hakisan tanah yang serius.

Tora Malaya..

No comments:

Post a Comment