Sunday 8 December 2013

Lim Guan Eng terkedu...!!! Guan Aik sah Pengerusi DAP Kedah?

Lee Guan Aik (duduk, tengah) menunjukkan surat ROS yang membuktikan dirinya masih sah Pengerusi DAP negeri ketika sidang akhbar di Alor Setar, Kedah, semalam.

ALOR SETAR  - Bekas Pengerusi DAP Kedah, Lee Guan Aik mendakwa bahawa beliau adalah Pengerusi DAP negeri yang sah berdasarkan surat daripada Pendaftar Pertubuhan (ROS) semalam.

Beliau berkata, menurut surat tersebut, pihak ROS telah menjalankan siasatan dengan mengambil kira Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) DAP belum diiktiraf sebagai sah oleh ROS dan disebabkan itu, beliau adalah Pengerusi DAP yang sah mengikut perlembagaan parti.

Katanya, disebabkan itu, CEC DAP tidak mempunyai kuasa untuk melantik Ahli Parlimen Bukit Bendera, Zairil Khir Johari sebagai Pengerusi Interim DAP Kedah dan kesemua cawangan baharu yang diwujudkan oleh pihak Ahli Jawatankuasa Interim pimpinan Zairil sebelum ini adalah haram.

Menurutnya, dia telah banyak kali menghantar surat kepada ROS dan setelah enam bulan, akhirnya dijawab oleh agensi tersebut.

''Saya telah pergi ke ROS di Putrajaya semalam dan terima sendiri surat yang menyatakan CEC DAP belum diputus dan diiktirafkan sah oleh pendaftar tersebut.

"CEC DAP sebenarnya langsung tidak ada kuasa untuk memberi arahan kepada sesiapa atau mencampuri urusan parti mengikut suka hati mereka dan kini semua ahli DAP Kedah rasa amat kesal dan malu dengan penerimaan surat ROS ini," katanya kepada pemberita di Pejabat DAP Kedah di Taman Kristal, di sini hari ini.

Konflik DAP Kedah dan pemimpin pusatnya bermula apabila Zairil dilantik sebagai Pengerusi sementara DAP Kedah oleh parti itu yang kemudian dianggap Guan Aik sebagai tidak sah kerana didakwa tidak mematuhi prosedur perlembagaan parti.

Menurut Guan Aik, untuk mengelakkan DAP Kedah menjadi bahan ketawa dan mengelirukan orang ramai serta ahli parti, dia meminta pejabat baharu DAP di Jalan Putra yang telah dirasmikan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng ditutup serta-merta kerana ROS tidak mengiktiraf Ahli Jawatankuasa Interim pimpinan Zairil.

"Sekiranya perkara tersebut tidak dilaksanakan, bererti pimpinan atasan DAP telah menghina perlembagaan sendiri serta undang-undang negara dan ini adalah kesalahan yang besar.

"Sebagai pengerusi sah, saya menegaskan segala aktiviti parti yang berlaku atau akan dijalankan selepas ini tidak boleh dipakai dan perlu berhenti serta-merta,'' ujarnya.

Tora Malaya..

No comments:

Post a Comment