Saturday 14 December 2013

Pulau Mazhu: Barisan Nasional tunjuk bukti?


Wakil rakyat Barisan Nasional (BN) menampilkan bukti wujud kegiatan menceroboh tanah milik kerajaan DAP Pulau Pinang di Pulau Jerejak yang dijadikan lokasi upacara keagamaan dan kemungkinan pemujaan oleh pihak tertentu.

Ketua Pembangkang Dewan Undangan Negeri (DUN), Datuk Jahara Hamid (BN-Teluk Ayer Tawar) berkata, lebih malang, perkara berkenaan berlaku disebabkan kelemahan penguatkuasaan pihak berkuasa tempatan (PBT).

"Saya tidak membuat tuduhan melulu, sebaliknya mempunyai bukti wujud kegiatan berkenaan berdasarkan siasatan yang dilakukan oleh pihak kami di pulau tersebut pada 10 Disember lalu.

"Ketika kunjungan ke sana, kami berjaya menemuramah individu yang mengusahakan tempat itu. Menurut lelaki terbabit, kawasan tersebut dijadikan lokasi upacara keagamaan dan terdapat aktiviti pemujaan berdasarkan gambar yang dirakam.



"Lelaki berkenaan memberitahu, bangunan terbabit dibina sekitar 1930-an manakala negara mencapai kemerdekaan pada 1957, justeru tapak bangunan itu tiada pemilik. Sesiapa sahaja boleh gunakannya," katanya dalam sidang akhbar, di sini hari ini.

Dalam sidang akhbar tersebut, Jahara bersama Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) BN lain menunjukkan beberapa keping gambar serta rakaman video berlaku aktiviti mencurigakan di pulau tersebut.

Sidang DUN pada Isnin lalu kecoh apabila tindakan Jahara menunjukkan beberapa bukti termasuk gambar pengusaha lokasi pelancongan di Pulau Jerejak yang mempromosikan pulau itu dengan nama Pulau Mazhu bersama Ketua Menteri, Lim Guan Eng sehingga tidak disenangi penyokong kerajaan negeri.

Jahara berkata, lelaki berkenaan mendakwa, sekiranya dia tidak meneruskan kegiatan di situ, PBT perlu menyediakan tapak baharu untuknya.

"Mana boleh begitu, dia yang ceroboh tanah kerajaan negeri dan meminta pula disediakan tapak baharu," tegasnya.

Selanjutnya sila baca di sini.

Tora Malaya..

No comments:

Post a Comment