Friday 15 November 2013

Jenice Lee saman Kok Wai?


Bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) DAP Teratai, Jenice Lee Ying Ha menyaman Timbalan Presiden DAP, Tan Kok Wai kerana memfitnahnya berhubung dakwaan salah laku, rasuah dan penyalahgunaan kuasa.

Fail saman

Ying Ha memfailkan writ saman dan pernyataan tuntutan di Pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi di sini, semalam, melalui Tetuan Michael Wong Chamber, dengan menamakan Kok Wai yang juga Pengerusi Jawatan Kuasa Disiplin DAP sebagai defendan.


Dalam pernyataan tuntutannya, Jenice berkata, pada 23 April lalu iaitu pada hari ketiga kempen bagi Pilihan Raya Umum Ke-13, Kok Wai mengadakan sidang akhbar di pasar pagi, Taman Muda, Ampang dan mengedarkan kepada media salinan keputusan serta penemuan Jawatankuasa Disiplin DAP mengenai dakwaan salah laku olehnya.

Plaintif berkata, keputusan dan penemuan itu adalah salinan tidak rasmi kerana dokumen itu tidak dicetak menggunakan kepala surat rasmi DAP dan tidak ditandatangani oleh defendan.

Pengaruhi pengundi

Jenice berkata, sidang akhbar itu kemudian disiarkan di lima akhbar Cina tempatan yang menyebabkan kepercayaan dan keyakinan pengundi terhadapnya terjejas.

Katanya, kenyataan Kok Wai juga menjejaskan peluangnya untuk memenangi kerusi dalam pilihan raya itu.
Beliau menuntut ganti rugi am, ganti rugi teruk dan ganti rugi teladan daripada defendan.

Tora Malaya..

No comments:

Post a Comment