Monday 18 November 2013

Rakyat Perlu Bangkit Menentang Dinasti Lim?


1. Kebangkitan DAP Melaka Terhadap Sistem Dinasti Lim

Ketua Pembangkang DAP Melaka, Goh Leng San telah meletak jawatan sebagai Ketua DAP Negeri pada 8 Oktober yang lalu. Tindakan ini telah membuka pekung bahawa bukan setiap pemimpin dalam DAP sehaluan dengan Maharaja Lim. DAP adalah parti anti demokrasi yang paling teruk di Malaysia dan merupakan parti pertama di Malaysia yang melancarkan gag order untuk melarang pemimpin dan ahli mereka bersuara.

Leng San meletak jawatan kerana pemimpin DAP memberi tekanan dalaman kepada beliau hanya kerana memuji kepimpinan Ketua Menteri Melaka yang baharu. Apakah memuji pihak lawan juga merupakan satu dosa besar dalam DAP ? Dalam isu ini Lim Jak Wong iaitu salah seorang Ahli Dewan Undangan Negeri DAP di Melaka turut meletak jawatannya sebagai Ketua Whip Pembangkang negeri Melaka.

2. Kebangkitan DAP Johor Terhadap Sistem Dinasti Lim

Pengerusi DAP dan Timbalan Pengerusi DAP Johor iaitu Dr. Boo Cheng Hau bersama Norman Fernandez yang telah lama berbakti dalam perjuangan DAP di Johor telah mengumumkan hasrat mereka untuk tidak bertanding dalam pemilihan DAP akan datang. DAP merupakan umpama kacang lupakan kulit apabila mereka berkuasa dan dengan sesuka hati membawa masuk Liew Chin Tong daripada Pulau Pinang ke Johor untuk mengurangkan kuasa pemimpin DAP yang sudah lama berjasa di Johor.


Chin Tong hanya berada dalam DAP Johor tidak kurang daripada enam bulan dan sudah ada suara yang hendak beliau menjadi Pengerusi DAP Johor untuk menggantikan seseorang pemimpin DAP Johor yang sudah berdekad-dekad lamanya berkhidmat. Namun begitu, pemimpin DAP Johor, Ong Kow Meng menentang kepimpinan Cheng Hau kerana dikatakan mengamalkan kronisme. Cheng Hau pula tidak gembira dengan kronisme kepimpinan DAP pusat. Sehubungan itu , bukankah keadaan ini hanya membuktikan DAP sebenarnya sebuah parti yang juga banyak isu kronisme yang berleluasa?

3. Kebangkitan DAP Kedah Terhadap Sistem Dinasti Lim

Pengerusi DAP Kedah iaitu Lee Guan Aik telah membangkitkan ketidakpuasan beliau terhadap kepimpinan Guan Eng dalam DAP apabila dikatakan menggunakan kuasa autokratik dan diktatornya untuk melantik Christopher Zairil menjadi pengerusi DAP negeri. DAP merupakan parti demokrasi yang paling diktator di dunia ini apabila menolak Guan Aik, pengerusi DAP Kedah yang menang melalui pemilihan negeri manakala Zairil dipilih hanya berdasarkan atas faktor lantikan CEC DAP.

Sistem demokrasi DAP adalah berbeza dengan MCA iaitu dalam MCA pemimpin negeri sememangnya tertakluk dengan perlembagaan parti dan atas bidang kuasa Presiden Parti untuk melantik kepimpinan negeri. DAP pula berdasarkan kepada pemilihan negeri dan CEC DAP sendiri sanggup membelakangkan perlembagaan dan demokrasi parti dalam isu lantikan Zairil selaku Pengerusi DAP Kedah. Sebenarnya keseluruhan CEC DAP hanya dihadapkan kepada lembaga disiplin DAP apabila mereka jelas menentang perlembagaan dan demokrasi parti mereka.

Oleh itu, perjuangan Buku Jingga dan dasar DAP bersama Pakatan Rakyat yang mengatakan mereka akan menghormati dan menjunjung Perlembagaan negara harus dipertikaikan. Ini kerana perlembagaan parti sendiri pun tidak mampu dijunjung apatah lagi Perlembagaan negara sekiranya mereka menang ?

4. Kebangkitan DAP Sabah Terhadap Sistem Dinasti Lim

Penasihat DAP Sabah iaitu Dr. Hiew King Cheu telah meletak jawatannya dan keluar daripada parti DAP. Hanya kerana pilihan Ketua Pembangkang parti DAP adalah Datuk Wilfred Bumburing manakala Dr. Hiew King Cheu secara peribadi menyokong Datuk Lajim Ukin sebagai Ketua Pembangkang Sabah.


Bagaimanapun pemimpin DAP mahu menghadapkan King Cheu dalam lembaga disiplin DAP. Parti politik demokratik mana di dunia ini yang akan melaksanakan tindakan disiplin dalaman terhadap pemimpin mereka hanya kerana pemimpin tersebut menyokong calon ketua pembangkang yang berbeza?.

Apakah maksud demokrasi sekiranya pemimpin DAP sendiri tidak diberi pilihan dan demokrasi mereka untuk menyokong mana-mana calon yang mereka suka?

5. Kebangkitan DAP Selangor Terhadap Dinasti Lim

Jenice Lee pada pemilihan sebelum ini dan sebelum beliau dipecat merupakan pemimpin DAP negeri Selangor yang mendapat undi tertinggi dalam pemilihan DAP Selangor. Namun begitu kebangkitan Jenice Lee di Selangor dipercayai akan mengancam kuasa pemimpin tertentu di negeri tersebut dan telah dipecat serta tidak diletak sebagai calon DAP dalam pemilihan parti yang terbaharu.

Di manakah logik dan rasional sekiranya seorang pemimpin DAP negeri yang mendapat undi tertinggi dalam pemilihan negeri parti tidak diletak sebagai calon dalam pilihan raya dan akhirnya dipecat? Menurut Jenice Lee, keseluruhan DAP dikuasai oleh Kit Siang bersama anaknya iaitu Guan Eng selain Karpal Singh dan Tan Kok Wai.

Keseluruhan parti DAP dikuasai dan diketuai oleh empat pemimpin. Oleh itu, Jenice Lee kini mengambil tindakan mendakwa Timbalan Pengerusi DAP, Kok Wai yang dikatakan telah memfitnah beliau.

Tora Malaya..

No comments:

Post a Comment