Sunday 17 November 2013

Pemilihan semula CEC: ROS siasat DAP?


Pendaftar Pertubuhan (ROS) sedang menjalankan siasatan terhadap DAP berhubung pemilihan semula Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) yang diadakan dalam Kongres Khas parti itu pada 29 September lalu.

Ketua Pengarah ROS, Mohammad Razin Abdullah berkata, siasatan tersebut dibuat setelah menerima laporan DAP tentang pemilihan semula CEC yang diadakan dalam Kongres Khas berkenaan.

"Siasatan sedang dijalankan ekoran beberapa aduan yang diterima ROS daripada ahli parti itu," katanya.

Beliau berkata demikian selepas menghadiri Seminar Kebangsaan Tentang Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan 2013, di sini hari ini.

Sebelum ini, Ahli Seumur Hidup DAP Cawangan Taman Seri Sungai Pelek, Sepang, Goh Swee Huat menghantar surat aduan kepada ROS supaya menyiasat pemilihan CEC baharu DAP kerana dipercayai tidak mengikut perlembagaan parti.

Swee Huat berkata, aduan tersebut dibuat selepas ramai ahli DAP tidak berpuas hati dengan CEC baharu kerana pemilihan semula hanya boleh diadakan dalam Kongres Kebangsaan parti, bukan Kongres Khas.

Pemilihan semula CEC dibuat setelah pemilihan CEC tahun lalu menimbulkan keraguan kerana didakwa wujud penyelewengan selepas parti itu dikatakan gagal memberi notis kepada 753 delegasi yang merupakan ahli sah untuk mengundi dalam pemilihan tersebut.

Dalam perkembangan lain, Mohammad Razin berkata, ROS tidak pernah meluluskan pertubuhan Syiah dan mana-mana pertubuhan menjalankan aktiviti fahaman tersebut dikira sebagai pertubuhan haram.

Jelasnya, setakat ini tiada lagi organisasi didapati menjalankan kegiatan itu.

Tora Malaya...

No comments:

Post a Comment