Friday 4 October 2013

Status ‘Zairil Khir Johari’ : JPN Didesak Beri Penjelasan?


Pengunjung laman ini yang bernama ‘anak tiri’ mendesak Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) tampil memberi penjelasan berkenaan status ‘Zairil Khir Johari’.

Menurutnya, banyak kekeliruan daripada penggunaan nama ‘Zairil Khir Johari’ yang seolah-olah merujuk kepada anak kandung Allahyarham Tan Sri Mohamed Khir Johari.

“Zairil anak tiri Khir Johari. Ibu bapa dia berbangsa China. Bila emak dia kahwin dengan Khir Johari dia guna nama Zairil Khir Johari bin Abdullah tetapi telah ditukar kepada Zairil Khir Johari saja dalam kad pengenalan dia.

“Bagaimana ini boleh berlaku? Adakah nama dia dalam surat beranak dia pun sudah ditukar? JPN mesti beri penjelasan?

“Nama dalam surat beranak mesti sama dengan nama dalam kad pengenalan,”katanya ketika mengulas artikel “Status Zairil Terus Dipertikai”.

Status Zairil

Seorang lagi pengunjung yang bernama ‘bunga’ kerkata nama Zairil diberikan oleh Tan Sri Khir Johari apabila beliau berkahwin dengan Rose Christine Lim (Setiausaha Tan Sri Khir) pada tahun 1996.

“Zairil dilahirkan pada 17.10.1982 di Hawaii. Bapa beliau Howard Lim. Zairil berusia 13 tahun semasa ibunya berkahwin dengan Tan Sri Khir Johari.

“Zairil pemegang Kad Pengenalan No 821017-71-5183 (kod 71 menunjukkan dia bukan dilahirkan di dalam Malaysia). Nama asal dia Christopher Ross Lim,”katanya.


Menurutnya, penjelasan lanjut tentang latar belakang Zairil boleh dibaca di tunkuaisha.blogspot.com.

Biologi Cina

Menurut blog itu Zairil bukan seorang Melayu seperti didakwa sama ada dari segi biologi ataupun jiwa.

“Pada dasarnya, orang Melayu akan menerima mana-mana kaum sebagai seorang Melayu jika mereka mempunyai jiwa Melayu, selain daripada menjadi seorang Muslim.

“Melayu, terutama yang berasal dari Alor Setar, termasuk diri saya sendiri, tahu tentang keluarga Tan Sri Khir Johari yang tinggal di tempat yang sama.

“Beliau telah berkahwin dengan Puan Sri Kalsom Abdul Rahman (Che Tom) pada tahun 1943 dan mempunyai 7 orang anak. Selepas Che Tom meninggal dunia pada 20 September 1994, Tan Sri Khir kemudian berkahwin dengan Puan Seri Christine Lim pada Februari 1998.

“Puan Seri Christine adalah seorang janda dan beliau mempunyai dua orang anak daripada perkahwinannya sebelum ini dengan seorang Cina. Salah seorang daripada anaknya diberi nama Zairil Khir Johari, nama Islam, mengambil nama suami barunya.

“Zairil berusia 13 apabila ibunya berkahwin dengan Tan Sri Khir. Ini memberitahu kita bahawa Zairi adalah seratus peratus Cina. Tan Sri Khir meninggal dunia pada tahun 2006 apabila Zairil berusia 23 tahun, ketika sedang belajar di luar negara,” dedah blog tunkuaisha.


Pertikaian mahkamah

Menurut blog itu lagi, kes salasilah keturunan itu terbongkar apabila Tan Sri Khir yang berada bersama Puan Seri Christine telah mengemukakan saman pemula pada tahun 2001 memohon satu perisytiharan mahkamah bahawa beliau adalah pemilik sah hartanah di Bukit Damansara yang menjadi pertikaian dengan enam anaknya serta Pusaka Puan Sri Kalsom Abdul Rahman.

Tan Sri Khir menamakan 7 anak kandungnya, Rosita, Profesor Amir Sharifuddin, Roselina, Juanita, Nazli, Mazita, dan Haizan serta Pusaka Puan Sri Kalsom @ Che’Tom Abdul Rahman sebagai defendan.

Bagaimanapun, permohonan Md Khir itu dibantah oleh defendan dengan alasan Mahkamah Tinggi Sivil tidak mempunyai bidang kuasa mengikut Perkara 121 (1A) Perlembagaan Persekutuan.

Bantahan defendan yang disokong dengan afidavit Amir; Juanita; Nazli; Mazita dan Haizan, mendakwa mereka beragama Islam dan hartanah terbabit adalah harta sepencarian di Wilayah Persekutuan yang terikat dengan hukum syarak.

Sehubungan itu, defendan berkata, hanya Mahkamah Syariah mempunyai bidang kuasa untuk mendengar kes pertikaian hartanah berkenaan.

Defendan juga mengemukakan permohonan untuk membatalkan saman pemula itu dengan alasan ia menyalahgunakan proses mahkamah.- AIDC

Tora Malaya..

No comments:

Post a Comment